13 oktober 2013

Over wat ik de afgelopen maand gelezen heb #1


Het is hier weer een tijdje stil geweest. Mijn medeblogster Claudia heeft beslist om te stoppen met schrijven, wat ik helemaal begrijp, want de helft (90%) van de tijd weet ik zelf ook niet wat hier neer te zetten. Vandaar de lange (lange lange lange lange ...)  radiostiltes hier af en toe. Ik zal haar hier missen maar gelukkig kan ik bijna wekelijks nog van haar fantastisch verhalen genieten, lekker puh voor jullie die haar wel moeten missen! ;-)

Een heel geliefd onderwerp van ons is boeken. Er gaat geen bezoekje voorbij of er wordt niet over boeken gepraat. Het zal je dan ook niet verwonderen dat wanneer we elkaar een verjaardagscadeau geven, dat ook iedere keer weer een boek is.

Op mijn verjaardag vorig jaar maakte ik een deal met mezelf. Ik moest en zou 21 boeken lezen (mijn leeftijd van dat jaar, maar dat had je waarschijnlijk wel al geraden). Maar Jezus wat een stress was dat. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn doel met meer dan 10 boeken overschreden, maar het enige waar ik de hele tijd mee bezig was, is zoveel mogelijk boeken lezen. Je kunt je vast nog wel herinneren dat ik een hele trage lezer ben dus 21 boeken is voor mij ongelofelijk veel.  Maar ik heb het gelukkig gehaald, en daar ben ik heel trots op. Een deeltje van de boeken die ik als laatste las krijg je hier op je bord.

1. Persepolis - Marjane Satrapi

Een stripverhaal over de oorlog in Iran vanuit het standpunt van een klein meisje. Dit was ronduit prachtig. Het was nog maar mijn 2de grafische roman en ik ben helemaal verkocht. Ik heb hier ontzettend veel uit geleerd over de geschiedenis van Iran en over het hoe en waarom van hun oorlog. Doordat alles uit de ogen van Marjane (die ook de schrijfster is) wordt verteld, is alles heel vatbaar. Je krijgt een menselijke kijk op de situatie, want ik moet eerlijk toegeven dat iedere keer dat de oorlog in het journaal verschijnt ik er niet bij stil sta hoe het moet zijn voor de gewone burger die helemaal niet om een oorlog gevraagd heeft. Marjane heeft zeker mijn ogen geopend en ik kijk nu helemaal anders tegen de oorlogen van nu aan.

2. The Book of Lost Things - John Connolly

Over David, over een Crooked Man, over een gestorven moeder, over een vader die een nieuwe vrouw en baby heeft, over een hele kamer vol fluisterende boeken, over een geheime doorgang in de tuin, over wolven die bij menselijk zijn, over een vrouw die kinderhoofden of dierenlichamen zet, ... Moet ik nog verdergaan? Als je van 'rare' en niet voor de hand liggende verhalen houdt, zoek dan niet verder, je hebt je boek gevonden. Een sprookje, een beetje zoals Narnia, maar dan iets gruwelijker.

3. Beauty - Lauren Conrad

Leuk om te lezen, maar niets nieuws onder de zon. Het boek lijkt me wel heel leuk om aan mijn 13-jarig nichtje cadeau te doen. Niet dat ze het nodig heeft want een beauty is ze al. Van haar zou mijn puberende-ik nog heel wat van kunnen leren. De beugel-, puisten- en slecht haar foto's zal ik jullie maar alvast besparen.

4. The Happiness Project - Gretchen Rubin

Vorig jaar van Claudia gekregen voor mijn verjaardag en in september eindelijk uitgelezen. Ik hield ervan. Het boek gaf me kriebels in mijn buik om zelf ook een happiness project op te starten. En ik denk dat ik het nog ga doen ook. Niet alle hoofdstukken waren even relevant, want een gezin heb ik nog niet. Maar ik heb er zeker wel wat uit geleerd. Op goodreads kreeg deze van mij zelfs 5 sterren.

5. De it-girl Schaamteloos - Cecily von Ziegesar

Jakkes, nee. Feestjes, drank, drugs en seks. Daar houd ik niet van. Vroeger leken de boeken me altijd zo leuk, maar daar had de glitter zijkant misschien wel iets mee te maken.

Liefs,
       Elke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten