28 juli 2012

Travel: Erasmus



Een aantal maanden geleden ben ik voor mijn opleiding voor drie maanden naar het buitenland gegaan. Na een lange lijst aan landen te hebben doorzocht hield ik een mooie top 3 over die bestond uit Italië, Denemarken en Portugal. Uiteindelijk heeft Portugal de strijdt gewonnen en na een berg papierwerk mocht ik op 1 maart vertrekken naar de Zuiderse stad Beja. Ooh wat zenuwachtig was ik toen, zou ik dit wel aankunnen? Het langste dat ik ooit van huis was, was 10 dagen, en ik kan je beloven dat dat voor mijn 10-jarige ik de hel was. 
Gelukkig viel het allemaal wel mee en waren de drie maanden jammer genoeg zo voorbij. Je leert zoveel van deze geweldige ervaring. Ik bijvoorbeeld, heb leren koken, leren wassen, leren omgaan met geld als je alleen woont en ik ben veel socialer geworden. Het leukste van allemaal vond ik het contact met de andere studenten uit Portugal (ofcourse), Spanje, Duitsland, Polen, Tsjechië, Zweden, Frankrijk, Bulgarije en Litouwen. Je talenkennis gaat er op vooruit en met sommigen van hen raak je zo goed bevriend, dat ik er nu zelfs nog contact mee heb. En dat wil wat zeggen want ik ben niet de persoon die haar contacten goed onderhoud tot mijn grote spijt. In deze drie maanden tijd heb ik ook zoveel gezien en gedaan. Ik heb de hele West- en Zuid-kust gezien, Lissabon, Sevilla, Evora, ... Jammer dat het maar drie maanden waren want anders had ik nog zoveel meer kunnen zien. 

Naar school gaan in het buitenland was ook helemaal geen probleem. Wanneer je Erasmus bent wordt alles een klein beetje makkelijker gemaakt voor je, waardoor je eigenlijk al fluitend door alle examens en opdrachten heen loopt. Helaas had ik zelf wel veel opdrachten meegekregen vanuit België waardoor ik alsnog vaak achter mijn computer gekluisterd zat. 

Als je er zelf ooit de kans toe krijgt om dit doen, zet dan alsjeblieft al je angsten opzij en ga er gewoon voor. Je zult er zoveel spijt van krijgen als je het niet doet en wat is nu eigenlijk het ergste dat er kan gebeuren? Dat je heimwee krijgt? Daar kun je je waarschijnlijk wel overzetten want Haleluja! Skype bestaat!


Ons dagelijks ontbijt.

De residentie waarin bijna alle Erasmusstudenten verbleven.









Liefs,
         Elke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten