26 augustus 2013

Books: Het spel van de engel

Dit jaar stond er op mijn voornemenslijstje dat ik 21 boeken moest lezen (want ik ben nu 21, vrij logisch). Mezelf een cijfer opleggen betreft boeken lezen zal ik nooit meer doen. Want jongens wat een stress. Nadat ik een boek had uitgelezen begon ik direct aan een nieuw om mijn doel te behalen, zonder eventjes na te genieten van het juist uitgelezen boek. Ik ben een hele trage lezer en heb toch wel vaak 2 à 3 weken nodig om een dik boek uit te lezen. Gelukkig heb ik het doel van 2013 nu al bereikt en kan ik gewoon weer genieten van het lezen.

Een boek waarvan ik erg genoten heb is 'Het spel van de engel' van Carlos Ruiz Zafón. Dé favoriete schrijver van Claudia en mijn vader en ik kan goed begrijpen waarom. Claudia schreef reeds een artikel over 'De gevangene van de hemel', het vervolg op 'Het spel van de engel'. Vooraf aan dit boek ging 'De schaduw van de wind'.

Als ik eerlijk ben moet zeggen dat ik 'de schaduw van de wind' mooier vond dan 'het spel van de engel'. Het personage was daar minder cynisch en ik ben helemaal pro happy people dus ik kon me meer inleven in dat personage. Dat verandert niets aan de kwaliteit van 'het spel van de engel' want tjonge jonge wat een prachtig boek was dit weer. Het leest als een trein! Realiteit wordt met fantasie afgewisseld op zo'n manier dat je het zelf bijna gaat geloven dat wat gebeurt ook echt kan.

Het boek gaat over de jonge Barseloneese schrijver 'David' die weinig meevallers in zijn leven heeft gekend, op de koop toe wordt hij ook nog eens doodziek. Op het punt dat hij bijna gaat sterven krijgt hij een aanbieding die hij niet kon weigeren. In ruil voor zijn goede gezondheid en 100.000 France francs moet hij voor een onbekende Frans uitgever een nieuwe bijbel schrijven. Al snel blijkt dat David niet de eerste is die dit boek heeft moeten schrijven voor 'Monsieur' en hij gaat op onderzoek uit waardoor er hier en daar wat doden vallen. No biggie. Ook brengen we in dit boek opnieuw een bezoekje aan het kerkhof der vergeten boeken. Oh wat wou ik toch dat die plek echt bestond.
Het verhaal speelt zich opnieuw af in het Barcelona van de jaren '20 à '30. Alleen die setting al maakt het boek de moeite waart.

Als je op zoek bent naar een goed boek dan kan ik niet anders krijsen dan dat je de boeken van Carlos Ruiz Zafón moet gaan lezen. Ze zijn stuk voor stuk prachtig!

Verkrijgbaar op bol.com voor 9,95 euro.

Liefs,
      Elke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten